Svar: Skemad til frustreret 6 mdr baby

30. juni 2022

Alder:
6 mdr.

Kære mor til dejlig Basse :)

Tak for dit brev, din fine beskrivelse og alle dine tanker :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen - også med storebror - og at du nu har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til!:)

Lillebror er en fysisk stor dreng, og det er naturligt vigtigt, at han får både mælk/væske nok og også skemad. Du nævner, at han tidligere har fået 5-6 flasker med 210-240 ml i hver - får han stadig det? Det kan nemlig godt have betydning for hans lyst til skemaden, hvis han er fyldt lidt for meget op med mælk, og jeg tænker, at hans mælkeindtag måske skal skrues lidt ned.

Hvis vi siger, at han vejer ca. 10 kg nu, så vil hans døgnbehov være 1100 ml. Samtidig vil en del af hans væskebehov stille og roligt også blive dækket af vand, som han drikker af kop til måltiderne - og hvis vi siger, at han får 5-6 flasker med mme, så tænker jeg, at han måske vil trives med ca. 180 ml i hver flaske (i stedet for 210-240) og resten af hans behov får han så via en kop. Det kunne være et forsøg værd at give ham lidt mindre mælk af gangen for at se, om det måske kan give plads og lyst til mere rigtig mad i maven. Du skal naturligvis stadig holde øje med hans bleer:)

Dagsrytmen ser umiddelbart fin ud. Det er rigtig fint, at du forsøger at tilbyde skemad og vand af kop først, og så 1-2 timer efter og i forbindelse med, at jeres dreng skal puttes, så tilbyder ham flasken. Og det lyder også rigtig fint med 3 hovedmåltider dagligt - morgenmad, frokost og aftensmad.

Han er først 6 måneder på søndag, og det er helt okay, at han har brug for lidt tid. Du har naturligt ret i, at han stille og roligt også skal tilbydes mellemmåltider, kød, fisk osv. men det kan godt komme i løbet af de næste uger. Det er også helt okay, at han ikke spiser store mængder af gangen, hvis han kan spise ½-¾ dl. så er det super fint. Han behøver ikke spise 1-2 dl. grød eller mos af gangen lige nu.

Du nævner, at han sidder i højstol med pude i ryggen og du nævner også, at han motorisk ikke er så stærk endnu, hvilket du også selv tænker spiller ind. Det har du naturligt ret i - der kan godt være en sammenhæng mellem hans motoriske udvikling og hans mundmotoriske parathed, og derfor er det også vigtigt, at du giver ham lidt ekstra tid, hvis han har behov for det. Det er helt okay :)

Det er dog super vigtigt, at du udnytter hans lyst til at sidde med mad og ske i hånden. Og jeg vil anbefale dig, at du starter med at tilbyde ham lidt i hånden, som han kan sidde og gumle og gnaske på, opbløde med spyt osv. Og derefter så følger du så efter med lidt på en ske. Det at sidde med noget selv, kan hjælpe ham med at finde ud af, at det er spisetid nu og dermed forberede ham på, hvad der skal ske. Derudover så ...

Annonce

... stimuleres hans mundmotorik, så han på den måde også styrkes og er mere parat til skeen, når du så kommer med den:)

Det er helt okay, hvis han mundmotorisk endnu ikke er parat til mad med mere bid. Du kan dog forsøge at lave grød af flager som f.eks. boghvedeflager, hirseflager eller quinoaflager, da det naturligt vil give grøden lidt mere struktur. Og derfra prøve med lidt havregrød evt. opladet med lidt mere cremet grød, som han kender og er vant til, så du på den måde gradvist vænner ham til struktur og bid. Du må også gerne give ham øllebrød, så han lærer rugbrødssmagen at kende. Han kan f.eks. få en type grød om morgenen, øllebrød til frokost og grøntsagsmos om aftenen... og stille og roligt derfra så måske også begynde med grøntsagsmos til frokost, men lige nu give ham det, som du har størst succes med.

Grøntsagsmosen må du gerne mose/blende, så den er cremet og blød, hvis han så bedre kan spise den - og i løbet af 6 måneders alderen kan du så begynde at tilsætte lidt hakket kød eller fisk. I starten kun 1 tsk fuld til 1 dl. mos, så det netop kun giver mosen struktur, men så mosen stadig er cremet, og hen af vejen kan du så lade kød og fisk fylde mere og mere.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er meget fint, at du forsøger at variere mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad, så han får så meget forskelligt som muligt, nu hvor han bliver 6 måneder. Nogle gange er det dog en god idé at bibeholde 1-2 kendte retter i løbet af dagen, så alt ikke er nyt, men så der er genkendelighed og dermed også tryghed ved at spise det.

Genkendelighed giver tryghed, og det betyder også, at det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at følge samme rutiner, når det er spisetid. Det vil sige sætte ham i den høje stol, give ham hagesmæk på, tilbyde lidt vand at drikke, så lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle og gnaske på, lidt mere vand, og så sætter du dig og giver ham lidt på en ske. Jo mere ens måltidet foregår, jo mere genkendelighed og dermed tryghed ved at spise:)

Du skal ikke presse ham til at blive ved med at spise, hvis han har spist lidt og virker tilfreds med dette. Det er her vigtigt, at du accepterer, når han drejer hovedet væk, kniber munden sammen og ikke vil have mere, også selvom han kun har spist 5-8 skefulde eller ½ dl. Det er helt okay. Du skriver, at jo mere I prøver, jo mere begynder han er græde og gråden tager bare til - og I skal ikke nå dertil, hvor måltidet bliver noget, som ikke er rart. Prøv derfor at stoppe mens han er okay med det, så måltidet forbindes med noget trygt og hyggeligt. Og start derfor også med mad i hånden, da han er glad for dette:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke - fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S